Ανασκόπηση από τον 1ον Αγώνα Π.Ε.Π.Α Ατομικής Χρονομέτρησης

lkatapod.gr

Ο πρώτος αγώνας Κυπέλλου Ατομικής Χρονομέτρησης που διοργάνωσε η Πανελλήνια Ένωση Παλαιμάχων Αθλητών (ΠΕΠΑ), έλαβε χώρα περιμετρικά του Ολυμπιακού Κωπηλατοδρομίου στον Σχοινιά Αττικής, στις 04-03-2012.


Ο καιρός σύμμαχος για άλλη μια φορά επέτρεψε να πραγματοποιηθεί μία άρτια ποδηλατική εκδήλωση, προσφέροντας ευεξία και ευχαρίστηση τόσο στους μεγάλους, όσο και στους  λιλιπούτειους αθλητές.

Το αγώνισμα της Ατομικής Χρονομέτρησης έχει αποτελέσει διαχρονικά ένα αντικείμενο ερευνών και συζητήσεων, όσον αφορά στα τεχνικά χαρακτηριστικά του και στα πρωτόκολλα των προπονητικών προγραμμάτων για την μέγιστη επίδοση.

Στην ουσία θα πρέπει όσο πιο γρήγορα μπορείτε να διανύσετε κόντρα στον χρόνο, μία συγκεκριμένη απόσταση εφαρμόζοντας το 100% των δυνάμεών σας για το διάστημα αυτό.

A.Mpotsaris

Με άλλα λόγια αγωνίζεστε κόντρα στον εαυτό σας…κόντρα στο μυαλό σας…

Το να προπονήσετε το μυαλό σας σε τέτοιους ρυθμούς, σημαίνει ότι πρέπει να τρέξετε αρκετούς αγώνες Ατομικής Χρονομέτρησης. Είναι περισσότερο δύσκολο απ’ ότι μπορεί να φαίνεται.

Θα πρέπει να τερματίσετε και να αισθανθείτε ότι δεν σας έχουν  μείνει καθόλου πλέον δυνάμεις. Αν τελειώνοντας τον αγώνα σας έχετε την δύναμη να σπριντάρετε στα τελευταία μέτρα, τότε το πιο πιθανό που θα έχει συμβεί είναι να μην έχετε αξιοποιήσει τις δυνάμεις σας στο 100%. Θα ήταν προτιμότερο την ενέργεια του σπριντ να την μοιράσετε στη διάρκεια του συνολικού σας ρυθμού.

A. Kotsantis

Ο σωστός ρυθμός και σε αυτήν την περίπτωση αποτελεί το κλειδί για την καλύτερη δυνατή επίδοσή σας στο αγώνισμα της Ατομικής Χρονομέτρησης.

Σε γενικές γραμμές, όσοι αθλητές δουλεύουν με παλμογράφο και αποσκοπούν στο να επιτύχουν μια αποδοτική Ατομική Χρονομέτρηση τουλάχιστον 20 λεπτών, θα πρέπει μέχρι τα πρώτα 5 λεπτά να έχουν φτάσει τους σφυγμούς στο Αναερόβιο Κατώφλι τους. Από αυτό το σημείο και μετά μπορούν να ποδηλατούν από 1 έως και 2 σφυγμούς πάνω από το Αναερόβιο Κατώφλι και στα τελευταία 1-2km μπορούν να ανεβάσουν την Καρδιακή Συχνότητα ακόμη 5 σφυγμούς.

F.Katapodis

Ωστόσο σε αυτό το σημείο είναι χρήσιμο να αναφερθεί, ότι όταν ο αθλητής βρίσκεται σε εξαιρετική αθλητική φόρμα, μπορεί να ποδηλατεί σε τέτοιου τύπου χρονικής διάρκειας αγωνίσματα,  5-8 σφυγμούς κάτω από την Μέγιστη Καρδιακή του Συχνότητα.

Για όσους δε αθλητές προπονούνται με μετρητή ισχύος, τα πράγματα γίνονται πιο σύνθετα αλλά παράλληλα και πιο ξεκάθαρα.

M.Malisianos

Στην περίπτωση αυτή ένας καλός ρυθμός μεταφράζεται στον κατάλληλο συνδυασμό εφαρμογής Δύναμης και Περιστροφής Πεταλιών, ώστε να παραχθεί η μεγαλύτερη Ισχύς για το συγκεκριμένο χρονικό διάστημα του αγωνίσματος.

Ch.Magginas

Στις  Ατομικές Χρονομετρήσεις που γίνονται σε επίπεδα terrain, σημαντικό ρόλο παίζει η σταθερότητα της Περιστροφής του Πεταλαρίσματος (cadence) στη διάρκεια του χρόνου, κάτω από συνθήκες υπομέγιστης έντασης.

Ένα από τα βασικότερα λάθη που γίνεται εδώ είναι ο πολύ χαμηλός μέσος όρος cadence με αντίστοιχα υψηλές αντιστάσεις. Αυτό που μπερδεύει τους αθλητές είναι η σχέση Δύναμης και Ισχύος. Πιστεύουν ότι όσο πιο μεγάλη αντίσταση βάλουν με συνεπακόλουθο χαμηλό cadence    τόσο περισσότερη Ισχύ θα παράγουν. Το αποτέλεσμα είναι ακριβώς το αντίθετο.

N.Hemmings


Ας δούμε στον πίνακα 1 το Scatter Graph του αθλητή Άρη Μπότσαρη, ως προς την σταθερότητα της Περιστροφής του Πεταλαρίσματός του στη διάρκεια του χρόνου, γράφημα το οποίο πάρθηκε από την ανάλυση της επίδοσής του στον συγκεκριμένο αγώνα Ατομικής Χρονομέτρησης.

Πρέπει να σημειωθεί, ότι ο Άρης έτρεξε τον πρώτο του αγώνα Ατομικής Χρονομέτρησης και ότι η εμπειρία του με τον αντίστοιχο ποδηλατικό εξοπλισμό είναι μικρή. Επίσης, η διαδρομή του αγώνα είχε κυκλική φορά απόστασης 5km με αρκετές τεχνικές στροφές, πράγμα που δημιουργούσε μειονέκτημα για τους αθλητές που δεν την είχαν προπονηθεί πριν τον αγώνα.

Πίνακας 1.

Παρατηρώντας το γράφημα του λοιπόν διαπιστώνουμε, ότι ανέπτυξε τον ρυθμό του με μέσο όρο στις 94 περιστροφές ανά λεπτό τα δυο πρώτα διαστήματα και στην συνέχεια υπήρχε σταδιακή πτώση του ρυθμού του μέχρι και τις 77 περιστροφές ανά λεπτό.

Βλέπουμε λοιπόν ότι παρόλο που ποδηλάτισε στο 97% του ατομικού του FTP (Functional Threshold Power), το οποίο αποτελεί ένα πολύ καλό ποσοστό απόδοσης για αθλητές που δεν έχουν εμπειρία σε αγώνες Ατομικής Χρονομέτρησης, εντούτοις βγήκε εκτός ρυθμού επιλέγοντας δυσκολότερες αντιστάσεις από αυτές που θα μπορούσε να περιστρέψει με αποδοτική Ισχύ.

A.Mpotsaris

Με απλά λόγια, ο Άρης θα μπορούσε ακόμα και με το ίδιο ποσοστό FTP που δούλεψε στον αγώνα και επιλέγοντας τους κατάλληλους συνδυασμούς των γραναζιών του ποδηλάτου του,  να γίνει ταχύτερος στον αγώνα του.

Στον πίνακα 2 βλέπουμε το Scatter Graph όπως αναλύεται ο δικός μου ρυθμός με γνώμονα και πάλι τον μέσο όρο της Περιστροφής του Πεταλαρίσματός μου στη διάρκεια του χρόνου.

Πίνακας 2.

Διαπιστώνουμε ότι υπάρχει μια ισορροπία του ρυθμού πεταλαρίσματος ,σχεδόν πάνω από τις 90 περιστροφές το λεπτό καθόλη την διάρκεια του αγωνίσματος.

Στη ουσία ποδηλάτισα λίγο παραπάνω από τον αποδοτικό μου ρυθμό και αυτό ήταν συνέπεια των υψηλών περιστροφών και της πτώσης της Ισχύος  που είχα κατά την διάρκεια του περάσματός μου από τις στροφές της κυκλικής διαδρομής, λόγω μη προηγούμενης προπονητικής ή αγωνιστικής εμπειρίας της δεξιόστροφης τροχιάς αυτής της πίστας.

L.Katapodis

Μια συνολική εικόνα του ρυθμού μπορούμε να τη μελετήσουμε και από το Quadrant Analysis της WKO. Ο ρυθμός ενός ποδηλάτη για να είναι αποδοτικός στα αγωνίσματα της Ατομικής Χρονομέτρησης, θα πρέπει η κυρία μάζα της Ισχύος να μοιράζεται στο κέντρο και περισσότερο στα δύο πάνω τεταρτημόρια εξίσου το ίδιο.

Αντίθετα, στο δικό μου γράφημα στον πίνακα 3 του Quadrant Analysis φαίνεται ξεκάθαρα ότι ο ρυθμός μου έχει τραβηχτεί προς τα δύο δεξιά τεταρτημόρια. Ένα μεγάλο ποσοστό της Ισχύος μου βρίσκεται στο κάτω δεξιά τεταρτημόριο που μεταφράζεται σε υψηλή Περιστροφή με χαμηλή Ισχύ (αυτό που συνέβαινε στα περάσματα των στροφών), ενώ θα έπρεπε να βρίσκεται στο πάνω αριστερά τεταρτημόριο που μεταφράζεται σε χαμηλή Περιστροφή με υψηλή Ισχύ.

Πίνακας 3.

Στο πάνω δεξιά τεταρτημόριο έχω συγκεντρώσει αρκετή μάζα Ισχύος όπως και θα ήταν το σωστό, το οποίο αντιπροσωπεύει την υψηλή Περιστροφή με υψηλή Ισχύ (αυτό που συνέβαινε στα περάσματα μου κατά μήκος των 2 παράλληλων ευθειών).

Συμπερασματικά, θα έλεγα ότι ο πρώτος αγώνας Ατομικής Χρονομέτρησης στο πλαίσιο της γενικής μου προετοιμασίας, αποτέλεσε ένα καλό τεστ αξιολόγησης της φυσικής μου κατάστασης σύμφωνα με τα νέα προπονητικά δεδομένα που έχω εφαρμόσει φέτος. Παρόλο το χάσιμο του χρόνου και τις Ισχύος που είχα κατά την διάρκεια των περασμάτων μου στις στροφές της πίστας, έκανα ένα πολύ καλό αγώνα.

Warm up

Ένα πολύ καλό ζέσταμα και ένα ενεργειακό ρόφημα από την GBF +WATT και ήμουν έτοιμος για την εκκίνηση.

Στον πίνακα 4 φαίνονται τα αποτελέσματα της ανάλυσής μου από τον παραπάνω αγώνα.

Κυρίαρχο στοιχείο αποτελούν η υψηλή απόδοση Ισχύος με 353w Normalized και ο λόγος Pw:HR 3.14% που έβγαλα στο σύνολο της προσπάθειάς μου με μέση ταχύτητα 45.7 km/h.

Πίνακας 4.

Η Ατομική Χρονομέτρηση είναι ένα σπουδαίο αγώνισμα διότι μαθαίνει τον αθλητή να διαχειρίζεται σωστά τις δυνάμεις του και να προσδιορίζει με περισσότερες λεπτομέρειες τις σωματικές του ικανότητες.

Η γνώμη μου είναι ότι όλοι οι αθλητές πρέπει να συμμετάσχουν σε τέτοιου τύπου αγώνες, ανεξάρτητα από το αν στοχεύουν να κερδίσουν ή να προπονηθούν.

Για σκεφθείτε!

Πόσες φορές σε αγώνες αντοχής έχετε μπει στην διαδικασία να ποδηλατείτε σε μορφή χρονομέτρησης, είτε για να αποσπαστείτε από ένα γκρουπ αθλητών, είτε για να προσεγγίσετε ένα γκρουπ αθλητών. Αναμφίβολα η προπόνηση και η συμμετοχή σε αγώνες Ατομικής Χρονομέτρησης γυμνάζει πολύπλευρα και πιο ολοκληρωμένα τον αθλητή.

N.Hemmings

Από την άλλη, για όσους αθλητές ασχολούνται σοβαρά με το αγώνισμα αυτό, θα πρέπει να γνωρίζουν ότι το 85% του αγωνίσματος στηρίζει την επιτυχία του στα πόδια και στους πνεύμονες του αθλητή, το 10% στο μυαλό του και το 5% στον εξοπλισμό του.

L.Katapodis - P.Skylodimos

Ο βασικός εξοπλισμός αποτελείται από:

1. Αερόμπαρες

2. Αεροδυναμικούς τροχούς

3. Ποδήλατο χρονομέτρησης.

Το μεγαλύτερο πλεονέκτημα προσφέρεται από το ποδήλατο Χρονομέτρησης που η γεωμετρία του και η αεροδυναμική του συμβάλλουν στην επίτευξη της καλύτερης επίδοσης.

lkatapod.gr

Προσωπικά θα ήθελα να ευχαριστήσω το Νίκο Ράπτη ιδιοκτήτη του BikeMe.gr, που με την ευγενική του χορηγία μπορώ να αγωνίζομαι από πέρυσι με το CERVELO P3, σημειώνοντας αξιόλογες επιδόσεις τόσο στην Ελλάδα όσο και στην Ευρώπη.

lkatapod.gr

Αξιοσημείωτο είναι η αεροδυναμική και η ακαμψία που σου προσφέρει το P3, ξετυλίγοντας την διάθεσή σου για γρήγορη οδήγηση.

Ένα από τα σημαντικότερα πλεονεκτήματά του είναι και η γεωμετρία του, η οποία σου επιτρέπει να ποδηλατείς γρήγορα ακόμη και σε ανηφορικά terrain. Είναι εκπληκτικός ο τρόπος που ‘’σκαρφαλώνει’’ στις ανηφορικές κλίσεις χωρίς να χάνεται η αίσθηση του ρυθμού.

Αυτό το συγκεκριμένο χαρακτηριστικό της γεωμετρίας του P3 το καθιστά από τα πιο ευέλικτα και έξυπνα ποδήλατα, ταχύτατο τόσο σε επίπεδες όσο και σε κυματιστές διαδρομές. Δικαιολογημένα επομένως το ποδήλατο αυτό αναγνωρίζεται παγκοσμίως ως το αγαπημένο ποδήλατο  των αθλητών Ατομικής Χρονομέτρησης και των Τριαθλητών.

lkatapod.gr

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s